Milliyet Sanat »Yazarlar » Yavuz Hakan Tok | Değişimi yansıtan bir albüm: Deha - "Mutasyon"
Değişimi yansıtan bir albüm: Deha - "Mutasyon"
22 Temmuz 2013 - 11:07Öncelikle şunu söylemek lazım ki, Deha bu albümünde önceki çalışmalarına kıyasla çok daha profesyonelDeha’nın çocukluğu ve ilk gençliği İzmir’de geçmiş. Daha 12 yaşındayken sahneye çıkmaya başlayan Deha, İzmir’de edindiği deneyimi Akademi Türkiye yarışmasına seçilerek ülke çapında tanınma noktasına getirmeyi başarmış. Deha 2009 yılında “5555” adı verilmiş 5 şarkılık bir mini albüm yapmış ve bu onun ilk albümü olmuştu. O albüm pek fazla ses getirmedi. 2010 yılında yayımlanan “Yeni Hayat Felsefem” adlı tekli de umulan başarıyı yakalayamadı ama bütün bunlar Deha’nın yolunu bulmak için attığı adımlar olarak kariyer hanesine yazıldı.
Deha’nın yeni albümü “Mutasyon”, geçtiğimiz günlerde Seyhan Müzik etiketiyle yayımlandı. Albümün prodüksiyonu Stardium Müzik, Onur Özışık tarafından yapılmış. Müzik direktörü ise İskender Paydaş. 9 şarkılık albümün tek “cover”ı olan “Yalancı Dünya”, 2011 yılında dijital platformlarda servis edilmişti. Albümün o günlerde piyasaya çıkması bekleniyordu ama çeşitli sebeplerle gecikti.
Öncelikle şunu söylemek lazım ki, Deha bu albümünde önceki çalışmalarına kıyasla çok daha profesyonel. Bu hem şarkı seçimi, hem birlikte çalışılan ekip, hem de bizzat Deha’nın şarkıcılığı için geçerli. Çok daha iyi şarkı söyleyen, sesine ve kelimelerine hâkim bir şarkıcı olmuş Deha (yani albüme adını veren dönüşüm sahiden gerçekleşmiş.)
Albüm “Tamam” ve “İntikam” gibi ardı ardına iki güçlü şarkıyla açılıyor. Son derece modern, günün ritmini, algısını doğru yakalamış, genç şarkılar bunlar. “Tamam”ın sözleri İsra Gülümser tarafından yazılmış, bestesi İskender Paydaş tarafından yapılmış. “İntikam” ise söz, müzik ve düzenlemesi Mert Ekren’e ait bir şarkı. Türkçe’ye İsra Gülümser tarafından adapte edilmiş bir Arap şarkısı olan “Teşekkürler”, melodik yapısının gücü ve Deha’nın şarkıcılık performansıyla dikkat çekiyor ama ilk iki şarkıya kıyasla daha ziyade alışageldiğimiz Türk popu standartlarında geziyor. Söz, müzik ve düzenlemesi Mert Ekren’e ait “Alayına İsyan” da öyle. Şarkının düzenlemesi bir parça “rock” unsurlar içerse de böyle bu.
Sözlerini ve müziğini Seksendört’ten tanıdığımız Tuna Velibaşoğlu’nun yazdığı, düzenlemesini ise Gökalp Ergen’in yaptığı “Uğurlar Olsun” hem söz, hem beste, hem de düzenlemesiyle albümün bütününde en vasat duran şarkı. Buna karşın hemen ardından gelen “Yalancı Dünya”, çizgiyi yine yukarı taşıyor ve aslında müzikal klasman açısından albümün ilk iki şarkısının yanında duruyor. Sezen Aksu bu şarkısını 2000 yılında yayımlanan “Deliveren” albümünde seslendirmişti ama bu düzenlemenin şarkıyı orijinalinden daha parlak bir hale getirdiğini söylemek hata olmaz.
Çek R&B şarkıcısı Tom Malar’ın “Hardcore” isimli şarkısını Türkçe’ye yine İsra Gülümser adapte etmiş ve “Fren”, Alper Gemici’nin düzenlemesiyle albümün enerjisi yüksek, genç şarkılarından biri olmuş. Gelin görün ki hemen ardından gelen ve bu defa Yunanca bir şarkının adaptasyonu olan “Hiç Kimse Bizi Üzemez”, tamamen başka bir havadan çalıyor. Bu şarkıyla bir anda ‘80’li yılların Eurovisionlarına ya da Erol Evgin tarzına göz kırpıyor Deha. Şarkı nefis bir performans şarkısı ve benim albümde en sevdiklerimden biri oldu, o ayrı.
Mert Ekren’in söz, müzik, düzenlemesini yapmasının yanı sıra “rap” vokaliyle de katkıda bulunduğu “Mahkûm” ise bizi tekrar bugüne döndürüyor. Akılda kalıcı, sıkı bir şarkı “Mahkûm”.
Her bakımdan özenle çalışıldığı hissedilen bir albüm “Mutasyon”. Bunu kartonetten de anlamak mümkün. Korcan Atalay’ın kapak tasarımı kadar, Onur Özışık’ın illüstrasyonları ve her bir şarkıya atfedilen kısa metinler de iyi düşünülmüş. Ben olsam tasarımda bu rengi kullanmazdım; çünkü bu kadar içine kapanık şarkılar yok bu albümde, onu da söyleyeyim.
Öncelikle şunu söylemek lazım ki, Deha bu albümünde önceki çalışmalarına kıyasla çok daha profesyonel. Bu hem şarkı seçimi, hem birlikte çalışılan ekip, hem de bizzat Deha’nın şarkıcılığı için geçerli. Çok daha iyi şarkı söyleyen, sesine ve kelimelerine hâkim bir şarkıcı olmuş Deha (yani albüme adını veren dönüşüm sahiden gerçekleşmiş.)
Albüm “Tamam” ve “İntikam” gibi ardı ardına iki güçlü şarkıyla açılıyor. Son derece modern, günün ritmini, algısını doğru yakalamış, genç şarkılar bunlar. “Tamam”ın sözleri İsra Gülümser tarafından yazılmış, bestesi İskender Paydaş tarafından yapılmış. “İntikam” ise söz, müzik ve düzenlemesi Mert Ekren’e ait bir şarkı. Türkçe’ye İsra Gülümser tarafından adapte edilmiş bir Arap şarkısı olan “Teşekkürler”, melodik yapısının gücü ve Deha’nın şarkıcılık performansıyla dikkat çekiyor ama ilk iki şarkıya kıyasla daha ziyade alışageldiğimiz Türk popu standartlarında geziyor. Söz, müzik ve düzenlemesi Mert Ekren’e ait “Alayına İsyan” da öyle. Şarkının düzenlemesi bir parça “rock” unsurlar içerse de böyle bu.
Sözlerini ve müziğini Seksendört’ten tanıdığımız Tuna Velibaşoğlu’nun yazdığı, düzenlemesini ise Gökalp Ergen’in yaptığı “Uğurlar Olsun” hem söz, hem beste, hem de düzenlemesiyle albümün bütününde en vasat duran şarkı. Buna karşın hemen ardından gelen “Yalancı Dünya”, çizgiyi yine yukarı taşıyor ve aslında müzikal klasman açısından albümün ilk iki şarkısının yanında duruyor. Sezen Aksu bu şarkısını 2000 yılında yayımlanan “Deliveren” albümünde seslendirmişti ama bu düzenlemenin şarkıyı orijinalinden daha parlak bir hale getirdiğini söylemek hata olmaz.
Çek R&B şarkıcısı Tom Malar’ın “Hardcore” isimli şarkısını Türkçe’ye yine İsra Gülümser adapte etmiş ve “Fren”, Alper Gemici’nin düzenlemesiyle albümün enerjisi yüksek, genç şarkılarından biri olmuş. Gelin görün ki hemen ardından gelen ve bu defa Yunanca bir şarkının adaptasyonu olan “Hiç Kimse Bizi Üzemez”, tamamen başka bir havadan çalıyor. Bu şarkıyla bir anda ‘80’li yılların Eurovisionlarına ya da Erol Evgin tarzına göz kırpıyor Deha. Şarkı nefis bir performans şarkısı ve benim albümde en sevdiklerimden biri oldu, o ayrı.
Mert Ekren’in söz, müzik, düzenlemesini yapmasının yanı sıra “rap” vokaliyle de katkıda bulunduğu “Mahkûm” ise bizi tekrar bugüne döndürüyor. Akılda kalıcı, sıkı bir şarkı “Mahkûm”.
Her bakımdan özenle çalışıldığı hissedilen bir albüm “Mutasyon”. Bunu kartonetten de anlamak mümkün. Korcan Atalay’ın kapak tasarımı kadar, Onur Özışık’ın illüstrasyonları ve her bir şarkıya atfedilen kısa metinler de iyi düşünülmüş. Ben olsam tasarımda bu rengi kullanmazdım; çünkü bu kadar içine kapanık şarkılar yok bu albümde, onu da söyleyeyim.
Etiketler: 5555 albüm Deha eleştiri Hardcore İskender Paydaş İsra Gülümser Korcan Atalay Mert Ekren Mutasyon sezen aksu Tom Malar Yavuz Hakan Tok Yeni Hayat Felsefem