Milliyet Sanat
Milliyet Sanat » Haberler » Sinema » Erivan’da Parajanov sevgisi

Erivan’da Parajanov sevgisi

Erivan’da Parajanov sevgisi21 Temmuz 2014 - 10:07 | Festivalin merkezi Moskova Sineması, bir sivil toplum hareketi sonucu yıkılmaktan kurtulmuş.
Erivan’da bu yıl 11. kez gerçekleştirilen Altın Kayısı Film Festivali, ciddi programı, başarılı retrospektifleri ve göz alıcı merkezi Moskova Sineması’yla dikkat çekiyor
NİL KURAL
 
Festivalin danışmanı ilk günlerden beri Kanadalı ünlü yönetmen Atom Egoyan. Her yıl festivale gelirmiş, bu yıl yeni filmini çektiği için gelememiş. Ama festivalin programında iki retrospektifle bulunan Asya sinemasının iki ustası paneller, söyleşilerle hazır bulunuyorlardı: Güney Koreli Kim Ki Duk ve geçen yıl Cannes’da En İyi Senaryo ödülü kazanıp bu yıl Nuri Bilge Ceylan’a Altın Palmiye veren jüride bulunan Çin sinemasının saygın ismi Jia Zhangke. Festivalin üçüncü retrospektifi ise belki de festivalin en çok ilgi çeken bölümüydü: Sovyet sinemasının en önemli isimlerinden, hayatı boyunca devletin baskısıyla mücadele eden Sergei Parajanov. Yönetmenin doğumunun 90. yılı vesilesiyle bir araya gelmesi zor filmografisinin hepsinin gösteren festivalin açılış filmi de Parajanov’un önde gelen eserlerinden  'The Color of Pomegranates’. Ayrıca onunla ilgili çekilmiş belgeseller de festivalin geniş seçkisine katkı sundu. Parajanov’a Erivan’da sevgi haklı olarak büyük, evi de müzeye dönüştürülmüş durumda. Festivalin bu yılki afişinde zıplarken gördüğümüz Parajanov’a duyulan ilgi alt kültüre de sızmış, birçok sokakta Parajanov’un yüzü size sokak resimlerinden de bakıyor.
 
Bugün sonlanan festivalin yarışması ise zengin. Tayfun Pirselimoğlu’nun Altın Lale ödüllü filmi ‘Ben O Değilim’in yanı sıra Richard Linklater’ın benzersiz ‘Boyhood’u, Cannes’dan bu yıl Belli Bir Bakış Ödülü'nü kazanan Macar filmi ‘White God’ ve Berlin’in beğenilen yapımlarından ‘Stations of the Cross’ da yarışan filmler arasında.
 
Festivalin merkezi Moskova Sineması, 1930’larda yerindeki kilise yıkılarak yapılmiş ve festivallerin karakter sahibi ve tarihi merkezlere sahip olmasının önemini hatırlatıyor. Moskova Sineması da Emek Sineması gibi bir tehlike atlatmış. Yıkılan kilise St. Paul and Peter’ın Moskova Sineması'nın yalnızca bir bölümüne zarar verecek şekilde yeniden inşası gündeme gelmiş. Ancak bu kez Emek Sineması’nda yaşananların tersine sivil toplumun tepkisi dinlemiş ve Erivan Film Festivali festival saraysız, Erivan ise bu özel binasız kalmamış.
 
Ermenistan Türkiye Sinema Platformu
 
Her yıl başvuran projelerin arttığı Ermenistan Türkiye Sinema Platformu (ETSP), bu yıl festival kapsamında 15. kez toplandı. Anadolu Kültür ve Altın Kayısı Film Festivali’nin projesi olan Ermenistan Türkiye Sinema Platformu, 2009’da İstanbul Film Festivali sırasında kuruluşunu açıklamıştı.
 
İki ülkeden ve diasporadan sinemacıların başvuran projeleri arasından seçilen 10 projenin sahibi sinemacılar, üç gün boyunca atölye ve eğitimlere katıldı; jüriye sunum yaptı. Jüri tarafından seçilen proje ise Sevda Usanoğlu’nun ‘A Blurry Pastel Painting’i oldu ve 10 bin dolarlık maddi destek kazandı.
 
Bu yıl, platform, seçilen ve tamamlanan iki filmin yönetmenini de konuk etmenin sevincini yaşadı: Devrim Akkaya’nın yönettiği ‘Diyar’ ve Derya Durmaz’ın ödüllü kısa filmi ‘Ziazan’. İki yönetmen, jüriye sunumlarını yapacak 10 projenin ekiplerine kendi tecrübelerini aktardılar. Filmlerin festival kapsamındaki gösterimlerine ise ilgi büyüktü.