Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu anıldı
23 Aralık 2022 - 09:12Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi kuruluşunun 140. yıl dönümünde Türk Dili ve Edebiyatı bölümünün kurucusu 'Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu Anısına Klâsik Türk Edebiyatı Sempozyumu' 15-16 Aralık 2022 tarihleri arasında düzenledi. Prof. Dr. Hanife Koncu, Prof. Dr. Müjgân Çakır, Doç. Dr. Leylâ Alptekin Sarıoğlu ve Dr. Öğr. Üyesi Neslihan Polat Aktaş tarafından düzenlenen sempozyumda, kitaplaşacak olan bildiriler yurt içi ve yurt dışından akademisyenler tarafından bilim dünyasına ve edebiyatseverlere sunuldu.
Sempozyumun ilk gününde Prof. Dr. Handan İnci Elçi, Prof. Dr. Hanife Koncu, Prof. Dr. Muharrem Kaya’nın açılış konuşmalarından sonra Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu’nun öğrencisi olmuş Prof. Dr. Abdullah Uçman, Prof. Dr. Muhammet Nur Doğan ve Prof. Dr. Mehmet Kalpaklı'nın anıları eşliğinde Çavuşoğlu’nun insani ve bilimsel yönünden bahsedildi. İkinci oturumda Doç. Dr. Nagihan Gür sözlü kültürde yer alan bir masalın divan şiirinde mesnevi haline dönüştüğünü yüzyıllar içinde ne şekilde işlendiğini anlattı. Divan şiirinde görsel şiirin örneklerinden ise Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Özkat bahsetti. Doç. Dr. Furkan Öztürk 110 adet Nef’î divanı nüshasında yer alan şiirlerin uğradığı değişikliklerl birlikte hangi nüshalarda bulunduğunu ve hattatların çoğalttığı nüshaların önemini açıkladı. Sempozyuma yurt dışından çevrimiçi katılan Doç. Dr. Christiane Czygan ise 16. yüzyılda şiir ve politikanın yerini Kanunî’nin ve Hatayî’nin şiirlerinden örnekler verdi.
Sempozyumun ikinci gününde Prof. Dr. Hanife Koncu’nun başkanlık ettiği ilk oturum Prof. Dr. Metin Akar’ın konuşmasıyla başladı. Bir sonraki konuşmada Prof. Dr. M. Fatih Köksal, uzmanı olduğu mevlid türünün nadide örneği Vesiletü’n-Necât’ın Michigan nüshasının, metnin neşrine yaptığı katkılar konusunu ele aldı. Prof. Dr. Mücahit Kaçar ise Prof. Dr. Müjgân Çakır’ın bir araya getirdiği 'Zafer-nâme Metinleri'nden 6. yüzyıl şâiri Tab’î tarafından III. Murad’a sunulan, tercüme ve şerh özellikleri gösterirken tercümeden çok şerhe yaklaşan bir eser olduğundan bahsetti. Oturumun son konuşmasında Dr. Öğr. Üyesi Fatih Tığlı "Şehrengizler Gazellerden mi Türetilmiştir?" sorusunun yanıtına dâir tespitlerde bulundu.
Prof. Dr. Metin Akar’ın yönettiği ikinci oturumda ilk konuşmacı olan Prof. Dr. Sadık Yazar tarafından Balıkesirli Râsih’in Bülgatü’l-Ahbâb adlı eseri, Osmanlı aristokrasi kültürüne yaptığı kaynaklık bakımından ele alındı. Prof. Dr. Edith Gülçin Ambross sempozyuma Viyana’dan çevrim içi katılarak Dîvân şiirindek merkezcil (santripetal) ve merkezkaç (santrifügal) olmak üzere yaptığı tasniften bahsetti ve bu ayrıma tâbi olan şiirlerden örnekler verdi. Oturumun son konuşmacısı Arş. Gör. Dr. Ahmet Akdağ; Muslihiddin Gırnatevî’nin, Süyûtî’nin Hassü’l-Kübrâ’sından Türkçe’ye telhis ettiği, Hz. Muhammed’in mucizelerine dâir rivâyetlerin derlendiği Kitâbü’l-Fusûl fî Tercemeti Hasâisi’-r-Resûl adlı eserden bahsetti.
Prof. Dr. M. Fatih Köksal’ın modere ettiği günün son oturumunda Prof. Dr. H. Dilek Batislam’a ait ilk konuşmada modern metin şerhi yöntemlerinin Dîvân edebiyatı metinlerine uygulanabilirliği sorgulandı. Prof. Dr. Ahmet Tanyıldız Arap, Fars ve Türk şiirinde aradığı “toprağından kûze eylemek” tabirinin kullanım alan ve sıklığına dâir bulgularını paylaştı. Doç. Dr. Abdülkadir Dağlar “şîşeyi taşa çalmak” deyiminin dîvân şiirindeki yeri üzerine konuştu. Oturumun son konuşmacısı olan Prof. Dr. Nuran Tezcan patronaj-şiir-söz ilişkisi ve sözün Osmanlı’daki değerinden bahsettiği konuşmasında, Ferruh u Hümâ mesnevisinde “sözün değeri”ne dâir olan parçalardan referanslarla “söz”ün âdâb ve patronaj bağlamındaki toplumsal işlevini konu etti.