Milliyet Sanat
Milliyet Sanat » Haberler » Diğer » Devamlılıkta “ısrar” esas

Devamlılıkta “ısrar” esas

Devamlılıkta “ısrar” esas27 Şubat 2022 - 01:02
Ayşe Erkmen’in Dirimart’taki yeni sergisi “Israr” sanatçının aynı mekânda beş yıl önce sergilenen işinden “Bölünerek çoğalan” ve renklenen bir proje.

Seray Şahinler

 

Bir eserin aynı sanatçı tarafından aynı mekânda yeniden yorumlanması izleyici için farklı bir deneyim. Yıllar içinde sanatçı gibi izleyici de değişiyor, dönüşüyor çünkü. Hayata ve sanata baktığı yer de… Sanat hayatı boyunca özellikle mekâna özgü işleriyle sanatseverle buluşan Ayşe Erkmen, Dirimart’ta açılan yeni sergisi “Israr”da bu tercihten yola çıkarak yeni bir hikâye yazmış.

Var olan bir yapıyı kendi üslubuyla yeniden konumlandırarak seyircisini mekân üzerinde düşünmeye davet eden sanatçı 2017’de Dirimart’taki ilk sergisi “Kıpraşım Ripple”da yer alan eserine yeni bir yorum getirdi. Beş yıl önce kesip çıkardığı alçıdan panelleri bir duvar boyası kataloğundan yola çıkarak seçtiği 64 renge boyayan Erkmen, parçaları monokrom tablolara dönüştürerek bir bütünlük oluşturuyor.

 

Zamana direnenler

 

Erkmen, Dirimart’taki ilk sergisinde galerinin beyaz alçıdan duvarlarını çeşitli boyutlarda kesip çıkarmış ve ortaya çıkan farklı boyuttaki parçaları galerinin bellek tabletleri olarak tavandaki kirişlerden aşağı sarkıtmıştı. Sergiden sonra eserlerin bir kısmı koleksiyonlara girdi, bir kısmı ise fuarlarda kendini gösterdi. Bir bölümü ise depodaydı. Çoğu zamana direnen parçaların devamlılığında “ısrar” eden sanatçı, onları beş yıl sonra koparıldığı yere geri getirerek bir “dönüş” projesine imza atmış oldu. "Kıpraşım”ın parçası gibi görünen fakat “tavrıyla” ondan ayrılan bu parçalar renklenerek sergi alanını bir yönüyle enstelasyona dönüştürüyor. Malzemeyi ilk kez olduğu gibi kullanan Erkmen’in mekânı deneyimlenebilir kılan çalışmalarının, belirli bir biçimsel dil oluşturma kaygısından uzak olduğunu belirtelim.

 

Sanata ‘ekrandan’ bakmak

 

Dirimart’ın ek salonda yer alan Ayşe Erkmen’in 2021 tarihli işi yer alıyor. Sanatçının kariyeri boyunca yaptığı işlerin bir kesitine yer veren ekranda sanatla ilişkimizin son yıllarda ekrana hapsolma durumuyla karşılaşıyoruz. Dokunmatik ekranda yaptığımız aşağı-yukarı hamlelerle benzer bir görünümle Erkmen’in sanatla hayat arasındaki -kronolojik olmayan- arşivini takip ediyoruz.

Görme biçimleri pencere-sinden yorumlayabileceğimiz sergi, var olan üzerinden yeni bir şeyler söylemeyi ve üretmeyi antroposene karşı bir görev addettiğimiz şu süreçte sanatçının tercihini bir sorumluluk olarak da okuyabiliriz. “Israr” 27 Mart kadar görülebilir.

Etiketler: Ayşe Erkmen  Dirimart  Israr