Milliyet Sanat »Yazarlar » Sevin Okyay | Hayatı gözlemek
Hayatı gözlemek
17 Kasım 2012 - 07:11“Gözetleme Kulesi” çok iyi oynanmış bir film. Yönetmen ödüllü Pelin Esmer de, her zaman mahzemesine karşı duyarlı ve onu en iyi biçimde sunan bir yönetmen olmuştur.
İş başı aşınca, bu yıl gene Adana Film Festivali’ne gidememiştim. Oradaki kayıpları halen telafi etmeye çalışıyoruz. Önce “Babamın Sesi”ni, bu hafta da “Gözetleme Kulesi”ni izleme fırsatı buldum. Pelin Esmer, “Gözetleme Kulesi”nin prömiyerini 37. Toronto Film Festivali’nde yapmış. “11’e 10 Kala” için de aynı festivali seçmişti. Türkiye prömiyerini ise 19. Adana Altın Koza Film Festivali’nde gerçekleştirdi. Festival’den, üçü oyunculara ait olan beş ödülle çıktı.
“Gözetleme Kulesi” sahiden de çok iyi oynanmış bir film. Bellibaşlı karakterleri oynayanlardan ödülsüz kalan sadece Olgun Şimşek olmuş ki, bence o da Nihat’ı yaşayan, inanılır biri haline getiriyor. Laçin Ceylan, annenin arada kalmışlığını mükemmelen yansıtmış. Nilay Erdönmez ise(film için kilo almış anlaşılan), çok ağır bir yükün altından başarıyla kalkmış. Menderes Samancılar’a gelince: yıllar önce “White Mischief”e beş dakika geç girip çok sevdiğim John Hurt’u tanıyamamıştım. Bu sefer de yıllardır izlediğim, oyunculuğunu çok beğendiğim Menderes Samancılar’ı ilk bir-iki dakikada tanıyamadım.
Yönetmen ödüllü Pelin Esmer, her zaman mahzemesine karşı duyarlı ve onu en iyi biçimde sunan bir yönetmen olmuştur. Gene öyle. Ödüllü görüntü yönetmeni Özgür Eken de, mekânın hakkını vermiş. Zaten Karadeniz’in en batısından en doğusuna kadar mükemmel bir mekân oluşturduğunu düşünüyorum. Esmer, filmin senaryo aşamasından galaya kadar iki yıl geçtiğini söylüyor. Sıradışı bir hikâye temelinde her yerde rastlayabileceğimiz türden ‘Üçüncü Sayfa’ insanlarını anlattığı bir film için çok sayılmaz.
Öte yandan, özetlerde, biri ormandaki yangın gözetleme kulesine, diğeri bir otobüs yazıhanesine canlarını atmış Nihat ile Seher’in birbirlerine sığındıkları” söyleniyor ki, buna inanmak biraz zor. Nihat bir sığınma/kurtulma girişiminde blnuyor gerçi ama Seher her şeyden kaçmak istiyor. Nihat’ın sunduğu barınak da bu yüzden onun için bir tuzak. Bence Gözetleme Kulesi’nin asıl sâkini Pelin Esmer: o keskin bakışıyla hayatlarına birkaç kişilik trajedi sığdırabilen bu sıradan insanları gözlüyor.
İş başı aşınca, bu yıl gene Adana Film Festivali’ne gidememiştim. Oradaki kayıpları halen telafi etmeye çalışıyoruz. Önce “Babamın Sesi”ni, bu hafta da “Gözetleme Kulesi”ni izleme fırsatı buldum. Pelin Esmer, “Gözetleme Kulesi”nin prömiyerini 37. Toronto Film Festivali’nde yapmış. “11’e 10 Kala” için de aynı festivali seçmişti. Türkiye prömiyerini ise 19. Adana Altın Koza Film Festivali’nde gerçekleştirdi. Festival’den, üçü oyunculara ait olan beş ödülle çıktı.
“Gözetleme Kulesi” sahiden de çok iyi oynanmış bir film. Bellibaşlı karakterleri oynayanlardan ödülsüz kalan sadece Olgun Şimşek olmuş ki, bence o da Nihat’ı yaşayan, inanılır biri haline getiriyor. Laçin Ceylan, annenin arada kalmışlığını mükemmelen yansıtmış. Nilay Erdönmez ise(film için kilo almış anlaşılan), çok ağır bir yükün altından başarıyla kalkmış. Menderes Samancılar’a gelince: yıllar önce “White Mischief”e beş dakika geç girip çok sevdiğim John Hurt’u tanıyamamıştım. Bu sefer de yıllardır izlediğim, oyunculuğunu çok beğendiğim Menderes Samancılar’ı ilk bir-iki dakikada tanıyamadım.
Yönetmen ödüllü Pelin Esmer, her zaman mahzemesine karşı duyarlı ve onu en iyi biçimde sunan bir yönetmen olmuştur. Gene öyle. Ödüllü görüntü yönetmeni Özgür Eken de, mekânın hakkını vermiş. Zaten Karadeniz’in en batısından en doğusuna kadar mükemmel bir mekân oluşturduğunu düşünüyorum. Esmer, filmin senaryo aşamasından galaya kadar iki yıl geçtiğini söylüyor. Sıradışı bir hikâye temelinde her yerde rastlayabileceğimiz türden ‘Üçüncü Sayfa’ insanlarını anlattığı bir film için çok sayılmaz.
Öte yandan, özetlerde, biri ormandaki yangın gözetleme kulesine, diğeri bir otobüs yazıhanesine canlarını atmış Nihat ile Seher’in birbirlerine sığındıkları” söyleniyor ki, buna inanmak biraz zor. Nihat bir sığınma/kurtulma girişiminde blnuyor gerçi ama Seher her şeyden kaçmak istiyor. Nihat’ın sunduğu barınak da bu yüzden onun için bir tuzak. Bence Gözetleme Kulesi’nin asıl sâkini Pelin Esmer: o keskin bakışıyla hayatlarına birkaç kişilik trajedi sığdırabilen bu sıradan insanları gözlüyor.