Milliyet Sanat »Yazarlar » Sevin Okyay | Çat orda, çat kapı arkasında
Çat orda, çat kapı arkasında
02 Mart 2013 - 11:03 | Ben Affleck, En İyi Yönetmen dalında Oscar'a aday olamamasını zekice bir taktikle aştı ve sektörün favorisi olarak "En İyi Film Oscarı"na uzandı.Argo harika bir film miydi peki? Yoo, temiz zanaatkârlık düzeyinde vasat bir filmdi. Ama zaten ‘Oscar filmi’, hoşa giden, orta karar film anlamına gelmez mi?
Oscar’larda bir CIA yılı yaşadık. Bir C.I.A. operasyonu anlatan “Zero Dark Thirty”, yola çok umutlu çıksa da, gittikçe büyüyen tepkilerle karşılaştı, her yerde önü kesildi. C.I.A. yanlısı olma damgası yedi. Yola, özellikle yönetmeni Akademi tarafından aday gösterilmediği için geride başlayan “Argo”, gittikçe hız ve güç kazandı. Ben Affleck’in sempatik tavrı, zekice taktikleri sayesinde öne çıktı. Ödül törenine bir hafta kala, En İyi Film seçileceği belli gibiydi.
Niye peki? Michelle Obama ödülü sunsun diye mi? Harika bir film olduğundan mı? C.I.A. talimatı mı? Akademi’nin pis oyunları mı?
Michele Obama’nın bu ödülü takdim etme fikri, yapımcı Harvey Wainstein’ın, babasına çekmiş yeniyetme kızı Lily’ye ait. Akademi’nin pek hoşuna gitmiş, elbette ‘First Lady’nin de. Obama ailesi böyle fırsatları PR nimeti sayıyor. Mrs. Obama da öne çıkmayı seviyor. “Zaten Beyaz Saray’da hep film izleriz,” demiş. Canına rahmet! Daha önce nasıl oldu da akla gelmedi?
Akademi ise, hesapçı yaşlı adamlar kliğinden ziyade, sinema endüstrisinden binlerce insanın üyesi olduğu bir kuruluş. Bu insanlar, kendi meslek birliklerinde de (perde ve ekran oyuncularınınki dahil) “Argo”yu seçmişlerdi zaten. Yıldızı da öyle yükselmeye başladı. Affleck, yönetmenliğe başladığından beri sevilen biri. Filmin diğer iki yapımcısının, Grant Heslov ile George Clooney’nin de bu âlemde etkisiz oldukları söylenemez. Zaten Hollywood, kendi hakkında yapılmış filmleri sever. “Argo” bu yönden geçen yılın “The Artist”ine benziyor. İkisinde de John Goodman’ın oynaması bir tesadüf.
Harika bir film miydi peki? Yoo, temiz zanaatkârlık düzeyinde vasat bir filmdi. Affleck’in daha önceki iki filmi de ondan iyidir. Belki başrolde kendi oynamakta ısrar etmeyip daha yakıcı bir oyuncu (genç bir Nicholson, belki Crowe) seçse isabet edermiş. Ama zaten ‘Oscar filmi’, hoşa giden, orta karar film anlamına gelmez mi?
C.I.A.’e gelince, “Argo”yu konusu dışında da bir CIA-Hollywood ortaklığı sayanlar, ruh kardeşlerini İran’da bulacak. C.I.A. etkisi, hükümet müdahalesi nedir deniyorsa, “Zero Dark Thirty”ye bakmak gerek.
Oscar’larda bir CIA yılı yaşadık. Bir C.I.A. operasyonu anlatan “Zero Dark Thirty”, yola çok umutlu çıksa da, gittikçe büyüyen tepkilerle karşılaştı, her yerde önü kesildi. C.I.A. yanlısı olma damgası yedi. Yola, özellikle yönetmeni Akademi tarafından aday gösterilmediği için geride başlayan “Argo”, gittikçe hız ve güç kazandı. Ben Affleck’in sempatik tavrı, zekice taktikleri sayesinde öne çıktı. Ödül törenine bir hafta kala, En İyi Film seçileceği belli gibiydi.
Niye peki? Michelle Obama ödülü sunsun diye mi? Harika bir film olduğundan mı? C.I.A. talimatı mı? Akademi’nin pis oyunları mı?
Michele Obama’nın bu ödülü takdim etme fikri, yapımcı Harvey Wainstein’ın, babasına çekmiş yeniyetme kızı Lily’ye ait. Akademi’nin pek hoşuna gitmiş, elbette ‘First Lady’nin de. Obama ailesi böyle fırsatları PR nimeti sayıyor. Mrs. Obama da öne çıkmayı seviyor. “Zaten Beyaz Saray’da hep film izleriz,” demiş. Canına rahmet! Daha önce nasıl oldu da akla gelmedi?
Akademi ise, hesapçı yaşlı adamlar kliğinden ziyade, sinema endüstrisinden binlerce insanın üyesi olduğu bir kuruluş. Bu insanlar, kendi meslek birliklerinde de (perde ve ekran oyuncularınınki dahil) “Argo”yu seçmişlerdi zaten. Yıldızı da öyle yükselmeye başladı. Affleck, yönetmenliğe başladığından beri sevilen biri. Filmin diğer iki yapımcısının, Grant Heslov ile George Clooney’nin de bu âlemde etkisiz oldukları söylenemez. Zaten Hollywood, kendi hakkında yapılmış filmleri sever. “Argo” bu yönden geçen yılın “The Artist”ine benziyor. İkisinde de John Goodman’ın oynaması bir tesadüf.
Harika bir film miydi peki? Yoo, temiz zanaatkârlık düzeyinde vasat bir filmdi. Affleck’in daha önceki iki filmi de ondan iyidir. Belki başrolde kendi oynamakta ısrar etmeyip daha yakıcı bir oyuncu (genç bir Nicholson, belki Crowe) seçse isabet edermiş. Ama zaten ‘Oscar filmi’, hoşa giden, orta karar film anlamına gelmez mi?
C.I.A.’e gelince, “Argo”yu konusu dışında da bir CIA-Hollywood ortaklığı sayanlar, ruh kardeşlerini İran’da bulacak. C.I.A. etkisi, hükümet müdahalesi nedir deniyorsa, “Zero Dark Thirty”ye bakmak gerek.
Etiketler: Argo Ben Affleck CIA George Clooney Grant Heslov John Goodman Kathryn Bigelow Michelle Obama Oscar Sevin okyay The Artist Zero Dark Thirty