Yeni Dönem - Yeni Oyunlar
Hipokrat
Toy Yapım 2019-2020 tiyatro dönemine “Hipokrat” adlı oyunu hazırlıyor.
Sayısalın göz bebeği, herkesin gözdesi iki ayrı doktorun iki ayrı hastanede, göz göre göre iki ayrı şüpheli ölüme sebebiyet verip kendileriyle göz göze gelmelerinin hikâyesi. Birisi Suriyeli bir çocuğun ameliyatını yapmak üzereyken diğer doktor reşit olmayan yeni evlenmiş bir genç kızın ameliyatı için gelmiştir. Kendilerini kapattıkları hiç kimsenin gözlerinin üzerlerinde olmadığını düşündükleri bu tuvalette bir vicdan muhasebesi içindeler. İki farklı olay örgüsünde ırkçılık, taciz, etiket, kariyer ve cinsiyet başlıkları altında vicdan kavramını sorguluyorlar. Hipokrat aynı zamanda doktorların bireyin yaşama hakkına ne kadar sadık olduklarını da sorgulayan bir oyun.
Neşterleri kendilerine dönmüş, herkesin gözü onların üzerinde.
Onur? Vicdan? 2019? İstanbul?
Yazan: Erdi Işık, Yöneten: Kayhan Berkin, Dekor tasarım: Gökhan Kodalak, Ses & Efekt Tasarım / Işık Tasarımı: Joe Conchie, Asistan: Gözde Kamar, Mekân yönetimi: Dilek Tora, Oynayanlar: Canan Ergüder, Kenan Ece.
·
* * *
Uzun Zaman Önce Mayısta
Tiyatro Mundus Samuel Beckett ve Pina Bausch esintileri içeren “Uzun Zaman Önce” adlı oyunu Mayıs’ta Türkiye prömiyeri ile sunuyor.
Cevabı saklı bir matematik; 81 yapboz parçası. Bir aşkın, bir ayrılığın ya da bir ömrün anıları olabilir bu. Roland Schimmelpfennig’in bu ilginç oyununda ilişkinin geçmişine dair izler ararken, yalın bireyin farklı karakterlerdeki yansımalarını izleten kesik bir kurgu bütünü sunuluyor.
Sıkışıp kalmak, çok sevmek, tükenmek… Nerede başladı aslolan? Birbirine benzeyen fakat aynısı olmayan yapboz parçaları, saklı olan cevabı bulmak için seyircisinin yardımını bekliyor.
Özgün adi: Vorlangerzeit im Mai, Yazan: Roland Schimmelpfennig, Çeviren: Sibel Arslan Yeşilay, Yöneten - Koreograf: Erkan Kılıç, Yardımcı Yönetmen – Video Tasarım: Sercan Şekerci, Kostüm tasarım: Gamze Taş, Müzik tasarım: Hasan Börüban, Müzik ve ışık uygulama: Harun Acar, Afiş tasarım: Ezgi Taşkın, Oyuncular: Anıl Çalım, Beyza Seyhan, Merve Ayteş, Selin Eresin, Sena Sonat, Sercan Şekerci.
* * *
Tartuffe
Moliere'in ölümsüz eseri Tartuffe, 2019-2020 sezonunda Mam’art Tiyatro’nun yapımında, Emrah Eren’in yenilikçi yorumuyla seyircisinin karşısında.
Zengin Pernelle Ailesi’nin başı, babaları Orgon yüzünden evlerine çöreklenen Tartuffe’le belada. Dünyanın en imanlı sofusu gibi görünen Tartuffe, Orgon’u parmağında oynatmaya, ailenin malını, mülkünü, namusunu sömürmeye devam etmekte. Yüzyıllardır olduğu gibi...
Ancak devir değişti. Moliere’in uygun gördüğü gibi Pernelle’leri kurtaracak bir kral bulunmuyor ki! Öyleyse kim durdurabilir Tartuffe’ü sizce? Hem Pernelle’ler kurtarılmaya layık mı bi kere ? Aldatanların gözü dönmüştü de, düşündük mü hiç aldananların hayatı pür-i pak mıydı diye?
NOT: Olay Fransa’da geçmektedir.
Yazan: Moliere, Çeviren&Uyarlayan: Irmak Bahçeci, Yöneten: Emrah Eren, Müzik: Tolga Çebi, Dekor Tasarımı: Melih Karakurt, Kostüm Tasarımı: Sadık Kızılağaç, Işık Tasarımı: Yakup Çartık,
Hareket Düzeni: Utku Demirkaya, Şarkı Sözleri: Faruk Üstün, Korrepetitör: Buket Bahar, Afiş&Broşür Tasarımı: Ethem Onur Bilgiç, Oyun Fotoğrafları: Emre Mollaoğlu, Yönetmen Yardımcıları: Zeynep Yazıcıoğlu, Melis Mete, Proje Koordinatörü: Çiğdem Ersoy, Oynayanlar: Beyti Engin, Fatih Al, Feri Baycu Güler, Goncagül Sunar, Cemil Büyükdöğerli, Sefa Tantoğlu,
Sevi Demirçivi, Ziver Armağan Açıl.
* * *
İnsan Çağı
Tatavla Tiyatro “İnsan Çağı” oyunuyla, yaşadığımız zamanın en önemli sorununu sahneye taşıyor: “Ekolojik Yıkım”. İnsan eliyle tüketilen ve büyük bir yok oluşa doğru hızla giden Dünyaya karşı, Tatavla Tiyatro'da ‘Acil Durum’ ilan etti. Tiyatronun bütün olanaklarını, küresel iklim krizi ekseninde, 15 kişilik oyuncu kadrosuyla, şarkıları ve danslarıyla sezon boyu seyirciyle buluşturacak tiyatro, bu yıl 50. yaşını kutlayan ve toplumsal olaylarla çocuk tiyatrosu arasındaki ilişkiyi en iyi kuran tiyatrolar arasında kabul edilen Grips Tiyatrosu’nun “Gök, Toprak, Hava, Deniz” oyun metnini, “İnsan Çağı: Antroposen Ya Da Kapitalosen” adıyla, Eraslan Sağlam uyarlaması, dramaturjisi ve rejisiyle sahneye taşıyor.
Oyunun bilimsel danışmanlığını Açık Radyo genel yayın yönetmeni Prof. Dr. Ömer Madra Ve Açık Radyo programcısı, gazeteci, yazar Murat Can Tonbil üstleniyor. 16 yaşındaki iklim aktivisti ve önderi Greta Thunberg’de sıkça selam çakan oyun, bu oyunu yan yana izleyecek çocuk, genç ve erişkin seyircilerini bekliyor. Ayrıca her oyunda, alanında uzman bir ekolojist, oyunu seyircilerle birlikte izliyor ve oyundan sonra yapılacak forumun da konuğu oluyor.
Yazan: Volker Ludwig, Uyarlayan / Yöneten: Eraslan Sağlam, Müzik: Murat Bavli, Koreograf: Özge Midilli, Dekor Tasarım: Sırrı Topraktepe, Işık Tasarımı: Kemal Yiğitcan,Kostüm Uygulama: Ürüncan Keskin,Yardımcı Yönetmen: Tuba Zehra Sağlam, Yardımcı Yönetmen: Utku Çetin, KoordinatörErtan Kılıç, Oynayanlar: Arzu Suriçi Kireççi,Meyra Ahsen Temel, Barış Özkoçak, Nasmina Tüten, Atahan Keskin, Tuba Zehra Sağlam, Yiğit Emrah Gümrah, Emir Taha Sarı, Ege Kılavuz,Batuhan Yunus Taşkın, Mira Öztüfekçi, Sunay Gökçepınar, Memo Sağlam, Pınar Yalım, Ömer Gürses.
* * *
Evlat
“Gec¸en gu¨n bir fotogˆrafını buldum ogˆlumun... Salonu toplarken buldum, bas¸ucuma koydum sonra... 9 yas¸ındayken c¸ektirdigˆi bir fotogˆraf Afrika’da, safaride... Her sabah uyanır uyanmaz o fotogˆrafa bakıyorum. Her sabah mahvoluyorum. Gu¨n agˆarırken c¸ekilmis¸ fotogˆraf. C¸ok erken bir saatte. Hic¸ ses yapmamak gerekiyordu, anne aslanlar yavrularını emzirirken korkmasınlar diye... Ne kadar gu¨zel bir go¨ru¨ntu¨ydu¨. Fotogˆrafta o¨yle bir c¸ıkmıs¸ ki ogˆlum, yu¨zu¨ ıs¸ıl ıs¸ıl... Gu¨nes¸ gibi. Zaten sonra hatırladım, ona o zamanlar o¨yle derdim, “ku¨c¸u¨k gu¨nes¸im” derdim.
O zamanlar ne kadar gu¨zeldi her s¸ey. Ne kadar mutluyduk. Niye s¸imdi bo¨yle oldu bilmiyorum. Her s¸ey bir anda tersine do¨ndu¨.”
Anne ve babası ayrıldıktan sonra yeni hayatına tutunmaya çalışan bir gencin dramını anlatan “Evlat” gitmek u¨zerine bir oyun. Baba ve ogˆul olmaya c¸alıs¸anların hikâyesi. Veda ederken bile iz bırakmaya çalışan, bencil, sert, acımasız insanların hikâyesi.
“Geç kaldığın babalığa en güzel ceketle yetişebilir misin? Peki o meşhur dansınla? A dur! Anladığını söyleyebilirsin belki evladına. Bu oyun bize gidilen yerleri, kalınan sevgileri, görülen düşleri ve elini uzatan bir çocuğu anlatıyor. En sevdiğin giderken güçlü kalabilir misin? Bilmem… Belki..."
Yazan: Florian Zeller, C¸eviren: Hira Tekindor, Yo¨neten: I·brahim C¸ic¸ek, Yapımcı: Nisan Ceren Go¨c¸en, Yardımcı Yönetmen: Göksun Büyükkahraman, Güven Murat Akpınar, Müzik: Ömer Sarıgedik, Afiş Tasarım: Elifcan Yavaş, Dekor Tasarımı: Sıla Karakaya, Dekor Asistanı: Emre Devrimci, Yapım Ekibi: Evrim Zeybek, Naz Güven, Oyun Asistanları: Mehtap Şamiloğlu, Meltem Satıloğlu, Oynayanlar: Onur Saylak, Cem Yigˆit U¨zu¨mogˆlu,Sezin Akbaşoğulları, Şükran Ovalı, Esra Bağışgil, Burakcan Doğan.
* * *
Tüccarlar Böbrek
REST Tiyatro, geçen yıl sahnelenmeye başlayan “Jacques İle Efendisi” oyununun yanı sıra, repertuarına iki yeni oyun ekliyor. “Tüccarlar”, çağdaş Fransız tiyatrosunun en önde gelen isimlerinden Joël Pommerat’nın kendine özgü kaleminden çıkan bir ironi ve trajedi masalı.
Bir kadın anlatıyor: Hayatından bir parçayı, kuşkulu anılarını paylaştığı arkadaşını, kaybetmekten korktuğu işini, sırtındaki tükenmeyen ağrıyı, sahici dostlukları, bazılarının bihaber olduğu hayat kavgasını, imkânsızı denemeye sürükleyen umutsuzlukları, tehlikeli sırları, büyük şirketlere kafa tutan cesur insanları, savaşın vurduklarını, ölenleri, ölümden geri dönenleri… Oyunda, anılarından kendi bile şüphe duyan bir kadın, bir araya gelmeleri mucizelere kalmış olaylardan, kişilerden, sebep ve sonuçlardan örülü hayatını anlatıyor.
Yazan Joël Pommerat, Çeviren: Ayberk Erkay Yöneten: Ragıp Ertuğrul, Oynayan: Zeynep Erkekli.
REST Tiyatro’nun, diğer yeni oyunu Stefan Vögel’in “Böbrek” adlı çağdaş komedisi. Erce A. Kardaş‘ın çevirdiği, Gökay Genç ile birlikte uyarlayıp Ragıp Ertuğrul‘un sahneye koyduğu “Böbrek”in oyuncu kadrosunda seyircinin TV dizilerinden yakından tanıdığı ve komedi oyunlarının aranılan oyuncuları Buket Dereoğlu, Özgür Özgülgün, Devrim Atmaca, Barış Kıralioğlu yer alıyor.
Mimar Kudret, yeni gökdelen projesinde yatırımcılarla yaptığı anlaşmayı kutlamak için, karısı Duygu ile birlikte, aile dostları Muzaffer ve Funda’yı dışarıda bir akşam yemeğine davet ederler. Ancak evde buluştuklarında Duygu, gündüz yaptırdıkları check-up sonuçlarına göre böbreklerinde sorun olduğunu söyler. Aynı kan grubuna sahip olan kocasının hemen kendisine böbreğini verebileceğini umarken Kudret’in yaklaşımı hiç de öyle olmaz. Üstüne üstlük yemekte arkadaşları Muzaffer, Duygu’ya seve seve böbreğini bağışlayabileceğini söyleyince aile ve arkadaşlık ilişkileri içinden çıkılmaz bir hal alır. “Böbrek”, günümüzün yapay ilişkilerini, gerçek sevgiyi, dostluğu sorgularken böbrek bağışı hakkında da farkındalık yaratması bakımından önemli bir çağdaş komedi.
* * *
Sesin Resmi
DOT Tiyatro çalışmalarını İstanbul ve Edinburgh olmak üzere iki farklı ülken iki farklı şehrinde sürdürüyor. İstanbul’da geçen tiyatro döneminde başlayan, Jack Thorne’un sahneye uyarladığı, Murat Daltaban’ın yönettiği “Bırak İçeri Gireyim” ve David Grieg’in yazdığı, Murat Daltaban’ın yönettiği Prudentia Hart ve Bir Tuhaf Dibe Vurma Öyküsü” devam ederken İstanbul’un yeni oyunu “Sesin Resmi.
Bazen hangi şehirde olduğunfark etmez, hikâyeler aynıdır. Kieran Hurley'nin Edinburgh'ta geçen oyunu şimdi İstanbul'da !
İşte karşınızda bir şehir, iki insan ! Yazmaya olan inancını kaybetmiş oyun yazarı bir kadın ve hayatın şiddetinden kendini resim çizerek korumaya çalışan genç bir erkek, şehrin tepelerinde bir yerde karşılaşır. Aralarında oluşan her neyse, arkadaşlık, aşk veya sanat, yaşananlar ikisini de değiştirir.
"Başkasının sesi olmak, başkasının hikayesini anlatmak sizi hikayenin sahibi yapar mı? Sesini çıkaramayanların sesi olmaya çalışmakta sorun yok, ta ki ses çıkaramayanların da kendi sesleri olduğunu öğrenene kadar."
SESİN RESMİ (Mouthpiece) Yazan: Kieran Hurley, Yöneten: Mert Öner, Çeviren: Mehmetcan Mincinozlu, Oyuncular: Esra Bezen Bilgin, Yağız Can Konyalı.
Mrs. Puntila and her Man Matti
Edinburgh’da Murat Daltaban’ın geçen yıl sahneye koyduğu “Gergedan” devam ederken, yeni oyunlar Denise Mina’nın Brecht’in “Puntila Ağa ve Uşağı Matti”den uyarladığı “Mrs. Puntila and Her Man Matti” ile Zinnie Harris’in yazdığı “Meet Me At Dawn” (Şafakta Buluş Benimle) hazırlanıyor. İki oyunu da Murat Daltaban yönetiyor.
* * *
Ölü’n Bizi Ayırana Dek
Cansu ve Serdar; boşanmaya karar vermiş bir çifttir. Boşanmadan bir gece önce, düzenlenen “kutlama” partisi ardından, sabah uyandıklarında ise birbirlerini sızmış olarak aynı yatakta bulurlar. Bir gece öncesine dair çok az şey hatırlayan Cansu ve Serdar’ı bekleyen asıl sürpriz salondaki kanepede uzanmakta olan cesettir.
Yazanlar:Alper Atalan, Zeki Enes Akkan, Yönetmen: Hakan Yılmaz, Yapımcı: Cengiz Şahin, Sahne Tasarım: Aygül İleri, Işık Tasarımı: Burak Gürsoy, Afiş Tasarım: Gülden Aydın, Oynayanlar: Ebru Cündübeyoğlu, Hakan Yılmaz.
* * *
Sahne Pulchérie’de Ekim Programı
Zabel
"7 Kadın", "Bir Kadın Uyanıyor", "Otobüs" gibi oyunlarıyla şimdiye kadar pek çok kadının hikâyesine değinen BGST - Tiyatro, bu kez Zabel Yesayan'ın sesine kulak veriyor.
Kapıların Dışında
Yolcu Tiyatro, tiyatro tarihinin en güçlü savaş karşıtı oyunlarından biri olan, Wolfgang Borchert’in "Kapıların Dışında" adlı eserini, dijital görüntü teknolojisini kullanarak sahneliyor.
Kürklü Venüs
Sürpriz finali ile dikkat çeken "Kürklü Venüs"te oyuncular farklı karakterleri oynayarak rolden role giriyorlar.
Artık Bir Davan Var
BGST Tiyatro'nun sahnelediği "Artık Bir Davan Var", adaletin sarsıldığı, yasaların keyfi kararlara imkan tanıdığı bilinmeyen bir ülkede, bilinmeyen bir zamanda geçiyor...