Milliyet Sanat »Yazarlar » Nihan Bora | Galata'da gösteri sanatları şöleni
Galata'da gösteri sanatları şöleni
30 Ekim 2012 - 07:10 | 2011 Görünürlük Projesi'nden Proje, her sene biraz daha gelişerek Galata'nın şimdiki haline gelmesine büyük katkıda bulundu, bulunuyor daTam sekiz yıldır Galata'yı daha görünür hale getirmek, insanların dikkatini bu samimi semte çekmek için devam eden bir proje var: Görünürlük Projesi. İstanbul'da yaşayan ve yolu Beyoğlu civarına düşen herkesin mutlaka duyduğu bu proje, her yıl biraz daha 'görünür' oluyor. Etkinlikler serisi 3 Kasım'da başlıyor.
Galata'da bulunan GalataPerform'un kurulmasıyla birlikte projenin de ilk adımları atılmış. Yeşim Özsoy Gülan önderliğinde hayata geçen projeyle ilgili Gülan şöyle diyor: "İlk geldiğimizde 2004'te bu semt Beyoğlu’nun üvey evladı gibiydi ve yoğunlukla ticari sektörün olduğu ve sanatçıların gizli saklı yerlerde hem Beyoğlu'na yakın hem de çok pahalı olmayan bir bölge olarak burada atölyeler kurduğu, yaşadığı bir semtti. Biz de buraya ilk taşındığımızda kendimizi, mahalleye ve komşularımıza nasıl 'görünür' hale getiririz sorusundan yola çıkarak böyle bir projeyi hayal ettik. Bir nevi 'open studio' mantığı da vardı ya da 'museum by night'tan da esinlenmiştik. Yani kendi mekanımız dışında başka sanatçı ev ve mekanları dahil ettiğimiz ve bunları bir haritada birleştirdiğimiz bir 'biz buradayız' projesi oldu."
Proje, her sene biraz daha gelişerek Galata'nın şimdiki haline gelmesine büyük katkıda bulundu, bulunuyor da. Etkinlikler sayesinde semtin sanatçıyla, sanatçının semtle ilişkisi kuvvetlenmiş oldu. Fakat değişimin her zaman iyi yönde olmayabileceğini şu sözlerle anlatıyor Gülan: "Bizim daha evvelki projelerimizde de analiz edip konuşmak için ortaya döktüğümüz bir “kent-soylulaştırma” durumu da oluşuyor. Kulenin Serdar-I Ekrem sokağı kısmında inanılmaz bir yenilenme, restorasyon ve buna bağlı olarak pahalılaşma durumu var mesela. Bahar Korçan’ın liderliğinde ilerleyen bir moda sektörü de Galata’ya sahip çıktı. Kule meydanı biz geldiğimizde açıktı sonra Eczacıbaşı binasıyla ve gelişimle beraber etrafı kapandı, korunmaya alındı. Başlarda daha rahattık, güvenliydik, sokakta etkinlik yapmak ya da evlere girip çıkmak o kadar sorun değildi ama artık Kule ve etrafında son 3-4 senedir güvenlik sorunu da var. Son iki senedir meydanda etkinlik yapmak konusunda sıkıntılar yaşıyoruz malum sebeplerden dolayı. Tüm bunlar bir yandan izlediğimiz ve bizi etkileyen bir yandan gelişimden ötürü memnun eden ama bir yandan da canımızı acıtan ve hüzünlendiren şeyler…"
Yani proje her ne kadar amacına ulaşmış görünse de Galata çevresinde sanatsal ve sosyal aktivite imkanı gittikçe zorlaşıyor. Tezatlıklar ülkesi! İyi şeyler olurken desteklemek değil, iyi şeylerden korkmak ve engellemek var burada. Tam da bu mevzuların üzerine seçtikleri bu yılın teması çok önemli: Kamusal alanda sanat.
Şule Ateş’in sanatsal yönetmenliğinde gerçekleşiyor. Ateş, senelerdir GalataPerform'un bölgeyle kurduğu ilişki ve ürettikleri işler; dükkanlarda tiyatro, sokakta performanslar, esnafla beraber kurgulanan çalışmalar, apartmanların içinde, duvarında, kapısında, penceresinde, her yerde bölgenin insanıyla; börekçisinden butikçisine, elektrikçisinden bakkalına kadar bir araya getirdiği enerjilerin bütününü bu sene bir terim altında toplamış.
Bu sene programda farklı disiplinlerden sanatçılar var. Tesadüfen ya da bilerek gelin siz de katılın diyorlar. Kasım ayında her cumartesi farklı bir programla Galata’ya bekliyorlar, sahip çıkmak ve 'görünmek' için teşrif etmez miyiz?
Detaylı programa bu linklerden ulaşabilirsiniz:
http://www.galataperform.com
https://www.facebook.com/#!/galata.perform
https://twitter.com/GalataPerform
Fotoğraf: Şule Ateş
Galata'da bulunan GalataPerform'un kurulmasıyla birlikte projenin de ilk adımları atılmış. Yeşim Özsoy Gülan önderliğinde hayata geçen projeyle ilgili Gülan şöyle diyor: "İlk geldiğimizde 2004'te bu semt Beyoğlu’nun üvey evladı gibiydi ve yoğunlukla ticari sektörün olduğu ve sanatçıların gizli saklı yerlerde hem Beyoğlu'na yakın hem de çok pahalı olmayan bir bölge olarak burada atölyeler kurduğu, yaşadığı bir semtti. Biz de buraya ilk taşındığımızda kendimizi, mahalleye ve komşularımıza nasıl 'görünür' hale getiririz sorusundan yola çıkarak böyle bir projeyi hayal ettik. Bir nevi 'open studio' mantığı da vardı ya da 'museum by night'tan da esinlenmiştik. Yani kendi mekanımız dışında başka sanatçı ev ve mekanları dahil ettiğimiz ve bunları bir haritada birleştirdiğimiz bir 'biz buradayız' projesi oldu."
Ilgın Abeln. Fotoğraf: Şule Ateş
Tiyatroların, sanatsal mekanların kendi bölgeleriyle güçlü bir iletişim içinde olmaları gerektiğini söylüyor Gülan. Çok haklı. İlk kez gittiğiniz bir tiyatroyu esnafa sorduğunuzda, "Bilmiyorum" cevabını aldığınızda şaşırmıyorsanız -ki genelde şaşırmıyoruz- burada bir terslik var demektir. İşte GalataPerform da bu yanlışı düzeltmek için projeyi gerçekleştiriyor. Hatta Gülan durumu öyle güzel anlatıyor ki, sanat mekanları bu cümlelere kulak asmalı: "Kablo satın aldığım komşumla, çayını içtiğim kahve, ekmeğini aldığım bakkal, yemeğini yediğim restoran ve sokaktaki turist ve yaşayan halk hepsiyle bir çeşit iletişim içinde olmak gerek. Yoksa Tophane örneğinde olduğu gibi ya da başka yerlerde yaşanan sıkıntılar gibi sıkıntılar yaşamamak mümkün değil. Kendi bölgemizde evimizde hissetmek gibi bir şey bu. Her seferinde farklı süslemelerle perde değiştirip, tabela astığımız, boya badana yaptığımız, süslenip püslenip komşumuza bir kez daha 'merhaba, buradasın, seni tanıyorum sen de beni tanı, ben buyum...' dediğimiz bir proje Görünürlük Projesi." Fotoğraflar: Şule Ateş.
Proje, her sene biraz daha gelişerek Galata'nın şimdiki haline gelmesine büyük katkıda bulundu, bulunuyor da. Etkinlikler sayesinde semtin sanatçıyla, sanatçının semtle ilişkisi kuvvetlenmiş oldu. Fakat değişimin her zaman iyi yönde olmayabileceğini şu sözlerle anlatıyor Gülan: "Bizim daha evvelki projelerimizde de analiz edip konuşmak için ortaya döktüğümüz bir “kent-soylulaştırma” durumu da oluşuyor. Kulenin Serdar-I Ekrem sokağı kısmında inanılmaz bir yenilenme, restorasyon ve buna bağlı olarak pahalılaşma durumu var mesela. Bahar Korçan’ın liderliğinde ilerleyen bir moda sektörü de Galata’ya sahip çıktı. Kule meydanı biz geldiğimizde açıktı sonra Eczacıbaşı binasıyla ve gelişimle beraber etrafı kapandı, korunmaya alındı. Başlarda daha rahattık, güvenliydik, sokakta etkinlik yapmak ya da evlere girip çıkmak o kadar sorun değildi ama artık Kule ve etrafında son 3-4 senedir güvenlik sorunu da var. Son iki senedir meydanda etkinlik yapmak konusunda sıkıntılar yaşıyoruz malum sebeplerden dolayı. Tüm bunlar bir yandan izlediğimiz ve bizi etkileyen bir yandan gelişimden ötürü memnun eden ama bir yandan da canımızı acıtan ve hüzünlendiren şeyler…"
Yani proje her ne kadar amacına ulaşmış görünse de Galata çevresinde sanatsal ve sosyal aktivite imkanı gittikçe zorlaşıyor. Tezatlıklar ülkesi! İyi şeyler olurken desteklemek değil, iyi şeylerden korkmak ve engellemek var burada. Tam da bu mevzuların üzerine seçtikleri bu yılın teması çok önemli: Kamusal alanda sanat.
Şule Ateş’in sanatsal yönetmenliğinde gerçekleşiyor. Ateş, senelerdir GalataPerform'un bölgeyle kurduğu ilişki ve ürettikleri işler; dükkanlarda tiyatro, sokakta performanslar, esnafla beraber kurgulanan çalışmalar, apartmanların içinde, duvarında, kapısında, penceresinde, her yerde bölgenin insanıyla; börekçisinden butikçisine, elektrikçisinden bakkalına kadar bir araya getirdiği enerjilerin bütününü bu sene bir terim altında toplamış.
Bu sene programda farklı disiplinlerden sanatçılar var. Tesadüfen ya da bilerek gelin siz de katılın diyorlar. Kasım ayında her cumartesi farklı bir programla Galata’ya bekliyorlar, sahip çıkmak ve 'görünmek' için teşrif etmez miyiz?
Detaylı programa bu linklerden ulaşabilirsiniz:
http://www.galataperform.com
https://www.facebook.com/#!/galata.perform
https://twitter.com/GalataPerform
Etiketler: Galata Galata Perform Görünürlük Projesi gösteri sanatları Nihan Bora sahne Şule Ateş yeşim özsoy gülan