Milliyet Sanat
Milliyet Sanat » Haberler » Sinema » ‘Bir damla suda okyanusu görebilirsiniz’

‘Bir damla suda okyanusu görebilirsiniz’

‘Bir damla suda okyanusu görebilirsiniz’26 Ocak 2018 - 10:01
Rusya sinemasının önde gelen yönetmenleri arasında yer alan Andrey Zvyagintsev kaybolan bir çocuğun ailesi üzerinden toplumsal durumu anlattığı yeni filmi ‘Sevgisiz’ için, “Küçük bir hikâye. Ancak sadece Rusya’da da değil, dünyada birçok aile için geçerli olan bir durumu anlatıyor olabilir” diyor
NİL KURAL
 
 
"Dönüş’ ve ‘Leviathan’ın aralarında olduğu filmlerle Rusya sinemasının önde gelen yaratıcı yönetmenlerinden birine dönüşen Andrey Zvyagintsev’in yeni filmi ‘Sevgisiz’ (Nelyubov) bugün gösterime giriyor. Boşanma eşiğindeki bir ailenin 12 yaşındaki oğlu Alyosha’nın kaybolması üzerinden karanlık bir toplum portresi çizen ‘Sevgisiz‘, geçen yıl Cannes Film Festivali’nden Jüri Ödülü’nü aldı. En İyi Yabancı Dilde Film dalında Oscar adayı filmi yönetmeni Zvyagintsev’le Cannes Film Festivali’nde konuştuk.
 
 
‘Kayıp, krizi tetikleyebilir’
 
 
Filmin çıkış noktası neydi?
 
Son birkaç yıldır aklımda bir aileyle ilgili bir film çekme fikri vardı. Bir ailenin büyük bir kriz yaşamasıydı aklımdaki fikir. Derken bir gün filmin senaristlerinden Oleg Negin, internette acil durumlarda toplanan gönüllülerle ilgili bir ilana rast geldi. Bu grup, kayıp insanları arıyordu. Bu grubun ortaya çıkmasının ilginç bir hikâyesi vardı. Çok uzun anlatmaya gerek yok ama şunu söyleyebilirim: Genelde aramak durumunda kaldıkları ergenlik dönemindeki çocuklar oluyordu. 12-18 yaş aralığında. Çünkü bu zor bir dönem ve çocuklar ailelerine isyan edip evden kaçabiliyorlar. Genellikle de 3 gün ile bir hafta arasında eve dönüyorlar. Bu grubu gördükten sonra her şey yerine oturdu: Bir yanda krizde bir aile diğer yanda kayıp bir çocuk. Bu kayıp çocuk, ailede krizi tetikleyebilir diye düşündüm.
 
 
 
Alyosha’nın 12 yaşında olmasının özel bir önemi var mı?
 
Size bahsettiğim grubun uyguladığı bazı prosedürler var ve evden kaçanların profillerini çıkarmışlar. Eğer ebeveynler arayıp çocuğun 12 ile 18 yaş aralığında olduğunu söylerlerse ilk tahminleri çocuğun evden kaçtığı şeklinde oluyor. Eğer kayıp çocuk 11 yaşındaysa, başına kötü bir şey geldiğini düşünüp buna göre hareket ediyorlar. Kayıp çocuğu 12 yaşında seçtim çünkü evden kaçma prosedürlere göre hareket etmelerini istedim. Eğer çocuk 8-9 veya 11 yaşında olsaydı hem polis hem de gönüllüler farklı şekilde hareket ederlerdi.
 
‘Samimi, küçük bir hikâye’
 
Cannes’daki gösterimden sonra çıkan yazılarda filmin Rusya’nın şu anki hali üzerine bir alegori olduğu yorumu yapıldı. Bu yoruma katılıyor musunuz?
 
Eleştirmenlere her konuda katılıyorum! Denir ki bir damla suda bütün okyanusu görebilirsiniz. Elbette ‘Sevgisiz’ samimi,  küçük bir hikâye. Ancak sadece Rusya’da da değil, dünyada birçok aile için geçerli olan bir durumu anlatıyor olabilir. Tabii ki tek bir ailenin özel bir durumuyla ilgili değil. Bence birçok insan kendileriyle ilgili bir şeyler görebilirler diye düşünüyorum, gördüklerimi umuyorum.
 
‘Leviathan’ın başarısından sonra sizin için bir şeyler değişti veya kolaylaştı mi?
 
Finansman bulmanın zor olduğunu söyleyemem, fon bulmak hiç sorun olmadı. Hali hazırda birkaç senaryom vardı. Bunları yapımcıma gösterdim. Birkaçı yüksek bütçeli filmlerdi. ‘Sevgisiz’ ise günümüzde geçen bir filmdi, kostüm veya o tarz masrafları yoktu. Bu senaryonun birkaç sayfalık bir özetiyle fon arayışına girdi yapımcım. Hükümetle sorunumuz yoktu ama onların desteğini almayı, yapımcımın kararıyla istemedik.