“Pasolini'yi kimin öldürdüğünü bilemeyiz”
24 Mart 2015 - 12:03 | Willem Dafoe, Abel Ferrara'nın "Pasolini"sinde ünlü yönetmeni canlandırıyor.ABD'li bağımsız yönetmen Abel Ferrara'nın yönettiği Pasolini biyografisi, kült yönetmeninin son gününe odaklanıyor
NİL KURAL
ABD’li bağımsız yönetmen Abel Ferrara, bu cuma Türkiye’de gösterime giren filmi ‘Pasolini’de İtalyan entelektüel, şair ve yönetmen Pier Paolo Pasolini'nin son gününü anlatıyor. Viyana Film Festivali’nde görüştüğümüz Abel Ferrara, İstanbul’u ne kadar büyüleyici bulduğunu ve burada bir film çekmeyi çok istediğini anlatarak başlıyor konuşmasına. Konumuz ise Roma’da çektiği 'Pasolini'.
Pasolini hakkında bir film çekmenizin nedeni neydi?
Büyük bir hayranıyım. Filmleri hayatı beni büyülüyor. Sadece filmleri değil, kitapları ve yazılarını da çok seviyorum. Benim için bir ilham kaynağı. Bu şimdilerin meselesi de değil. 20’li yaşlarımda kamerayı ilk elime aldığım zamanlardan gelen bir şey.
O zaman uzun süredir aklınızda mıydı bir Pasolini filmi çekmek?
Evet ama işler yoluna girdiğinde bu fırsatlar oluşur. Onun hakkında uzun süredir düşünüyordum. Her şey zamanını bekler.
En başından beri Pasolini’yi oynamasını istediğiniz aktör Willem Dafoe muydu?
Dördüncü kez Dafoe ile çalışıyorum. Fiziksel olarak benzemesinin nedeni ona benzer şekilde oynaması bence. Dafoe, Roma’da yaşıyor, bir İtalyanla evli, hayat tarzını biliyor. Neredeyse usta Pasolini'nin öğrencilerinden biri denebilir.
Peki Pasolini’yi anlatan bir film çekmeye karar verdikten sonra son gününe odaklanmak ve bitiremediği filmden parçaları çekme kararlarını nasıl aldınız?
Onu tanıyan insanlarla konuştukça aklımda bunlar yer etti. Pasolini’yle ilgili bir film çekmeye karar verdiğinizde araştırmaya başlıyorsunuz ve daha derini kazdıkça ne kadar parlak olduğunu daha iyi anlamaya başlıyorsunuz. Şöyle söyleyeyim bizim ilgimizi hak ettiği kesin.
Yönetmen Abel Ferrara.
Pasolini’nin öldürülmesi hâlâ çok tartışılan ve göründüğü gibi seks suçu olmadığı iddia edilen bir cinayet. Bu konudaki fikirleriniz nasıl?
Ben bir yönetmenim ve teorileri çekemem. Tek bildiğim şu Pasolini öldürülene kadar dövüldü ve sonunda üzerinden bir araba geçti. Bununla başlamak en doğrusu. Bunun nedenlerini bilemem. Filmimizin bir sona ihtiyacı vardı ve cinayetle sonlandırdık. Kim öldürmüş Pier Paolo’yu? Bunu asla bilemeyiz. Ben Budistim ve karmaya inanırım. Pasolini, ağır bir gece yaşantısına sahipti, bunu hiç saklamadı. Gittiği yerde yalnızdı ve orada genç, arıza gençlerin peşindeydi, bu adamlar daha önce de öldürmüştü. Kendisi de “Cehenneme gidiyorum” diyordu. Cehenneme gidersen yanma ihtimalin de vardır. Ya hafif yanıklarla kurtulursun, ya da ortadan kaybolursun.
Pasolini'nin entelektüel kimliği hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bir entelektüel geleneğinden geliyor. Ne olması, nasıl davranması gerektiğini biliyor. Yaşadığı dönem de çok politik ve bu dönemin şartlarına göre davranıyor. Kardeşi bir partizan olarak ölmüş, kendisi de sürekli ateş hattında.
Mekanları nasıl buldunuz? Sanki filmi ABD’li bir yönetmen değil de Romalı biri çekmiş gibi.
10 yıl boyunca yaşadığım Roma, 2000 yıllık bir şehir ve 1975’den beri pek değiştiği söylenemez. Pasolini’nin evi, gittiği yerler aynen duruyor. Bu, bizim için kolaylık sağladı.