L’Absinthe / Edgar Degas
28 Mart 2015 - 05:03Sanat tarihini çokça meşgul eden bu ‘resmi yapılacak kişi’ mevzusunun önemli örneklerinden biri de güzelim balerin tablolarıyla tanıdığımız Edgar Degas tarafından yapılan bir barda içki içen bir çifti gösteren 1876 tarihli “L’Absinthe” adlı tablodur. Yapıldığı dönemde “Viktorya döneminin ahlaki değerlerine bir saldırı” olarak nitelendirilen eser, 1892’de sergilendiğinde “Bu aşağılık ve kaba kimselerden başka resmi yapılacak kişi yok mudur?”, “Güzel Fransa’mızı alkoliklerle dolu gibi gösteriyor,” “Ay resmen fahişeyle ayyaşı resmetmiş,” nidalarına yol açmıştı. Resme konu olan modellerin, aktris Ellen Andre ve bohem ressam Marcellin Desboutin olması yorum ve spekülasyonları artırmıştı. Ne denirse densin Degas’nın bu tablodaki amacı toplumsal eleştiriden çok gündelik hayattan gerçekçi bir anı yakalamaktır. Degas, resimde ‘fahişe’ olarak nitelendirilen topuklarını yaslamış; ayakların topuklu ayakkabı giyince en çok ağrıyan ön tabanını dinlendiren, boş gözlerle sabit bir noktaya bakan, ellerini kucağına rahatça bırakmış bir kadın ve piposunu içerken dalgın fakat kenarları içkiden kızarmış gözlerle etrafı seyreden bir adamı ve figürlerin gölgelerini gösterir. Alamet-i farikası ve bu kadar konuşulmasına yol açan özelliyse, figürleri ileri bir yere koyup, boş barın çoğunu çizerek aslında gösterdiğinden çok daha fazlasını söylemek istediğini hissettirmesidir.