Milliyet Sanat
Milliyet Sanat » Haberler » Plastik Sanatlar » Botticelli / “La Primavera”

Botticelli / “La Primavera”

Botticelli / “La Primavera”05 Nisan 2015 - 03:04
İtalyan ressam Boticelli’nin en ünlü tablolarından “La Primavera” Roma mitolojisinden dokuz karakteri ve Floransa bahçelerinden 500 çiçeği bir araya getirir

FİSUN YALÇINKAYA

 

Rönesans’ın en önemli ressamlarından, 1445- 1510 yılları arasında yaşamış Sandro Boticelli, güzelliğe olan tutkusunu takıntı noktasına taşımış, Floransa’nın yakışıklı bir ressam çocuğudur. Medici ailesinin gözbebeği olan ressam ailenin başında bulunan Muhteşem Lorenzo’nun siparişiyle bir dönem Roma mitolojisinden hikayeler anlatan “Venüs’le Mars”, “Venüs’ün Doğuşu” gibi dünya sanat tarihine yön veren gerçek başyapıtlar üretir. Bunlardan biri de “La Primavera”dır. İtalyanca ‘bahar’ kelimesinden ismini alan tabloda mitolojik dokuz karakter baharı taçlandıran bir nazik tarzla, 500 çiçeğin detaylarıyla çizildiği bir bahçede toplanmıştır. Olması gerekenden biraz daha küçük boyutlarda resmedilen karakterlerden Aşk tanrıçası Venüs tablonun merkezinde yer alır. Onun biraz üstünde oğlu Cupid okunu zarafet, neşe ve sevinci temsil eden periler/tanrıçalara nişan almış şekilde durur. Bu güzel periler/tanrıçalar dönemde cinselliği çağrıştıran kadınlar olarak görülüp üstleri örttürülebilecekken, doğa üstü varlıklar olarak algılandıklarından içlerini gösteren bir tülle resmedilmelerine izin verilmiştir. 'Üç güzeller'in yan tarafında ise, Merkür (Hermes) yer alır. Derler ki Medici ailesinin kıymetli evladı Muhteşem Lorenzo, tablodaki bu karakterin modeli olmuş ancak elmacık kemikleri daha çıkık, gözleri daha badem, burnu daha düzgün çizilmiş, yani Boticelli patronuna biraz torpil geçmiştir. Venüs’ün diğer tarafında ise, Batı rüzgarının tanrısı Zephyrus gökten uzanmış, orman perisi Khloris’i kaçırmak üzeredir. Hemen yanlarında ise çiçeklerin tanrıçası Flora durur. Flora aslında Zephyrus’la birlikte olduktan sonra çiçek tanrıçasına dönüşen orman perisi Khloris’ten başkası değildir. Yani tabloda aynı karakterin, iki farklı hali gösterilir. Flora baharın başlangıcına da işaret eder. Zira Jüpiter (Juno) ondan aldığı bir çiçekle hiçbir erkekle birlikte olmadan oğlu Mars'ı dünyaya getirir. Sonradan savaş tanrısı olan Mars'ın ismi çiçekleriyle baharda buluşan Flora'ya göndermeyle baharın geldiği ay yani Mart anlamına gelir. Tablo baharın başlangıcını pek çok hikayesiyle birlikte sunarak yüzyıllara meydan okumayı sürdürüyor.