"Kaplumbağa Terbiyecisi"nin anlattıkları
29 Eylül 2012 - 07:09Türk resminin yaratıcılarından Osman Hamdi'nin 1906 tarihli bu eseri bugün de görkemini koruyor 2004 yılında 5 trilyon'a satılarak dünya piyasalarında satılan en yüksek fiyatlı Türk sanat eseri rekorunu elde eden "Kaplumbağa Terbiyecisi" (221.5 x 120 cm) Pera Müzesi'nin koleksiyonunda izleyiciye sunuluyor. Türk resminin yaratıcılarından Osman Hamdi'nin 1906 tarihli bu eseri bugün de görkemini koruyor. Osman Hamdi'nin bu tablo ile neyi anlattığı üzerine pek çok şey yazıldı. Kimi kaynaklara göre tablo Osman Hamdi'nin iş yapma alışkanlığıyla, astlarının yaklaşımını sergiliyor, kimi kaynaklara göre ise sanatçı bu eseriyle mesai arkadaşlarına yönelik ümitsiz bir hicivde bulunuyor. Levent Çalıkoğlu ise "Batılılaşmaşa yol veren, öncü bir aydının geleneksel değerlere sahip çıkma isteğini de gösterebilir bu resim" diyor. "Kaplumbağa Terbiyecisi", pek çok şekilde okunabilir. Kompozisyonlarında genellikle model olarak fotoğraflardan yararlanan sanatçı burada kendini derviş görünümünde betimlemiş. Dekor ise Bursa'daki Yeşil Cami'nin üst kat odalarından biri.
Bu arada şunu da belirtmeliyiz; “Kaplumbağa Terbiyecisi” adlı tablodan iki tane yapmış Osman Hamdi Bey. Pera Müzesi’nde bulunan ve bugüne kadar Türk sanatının en pahalı tablosu olan “Kaplumbağa Terbiyecisi”nden bir yıl sonra yaptığı diğer “Kaplumbağa Terbiyecisi”ni Simavi Ailesi’nin koleksiyonunda yer alıyor. Ferit Edgü, Osman Hamdi'nin "Kaplumbağa Terbiyecisi" resminden neden iki tane yaptığını şöyle açıklıyor: "Oryantalist ressamların çok sık başvurduğu bir yoldur bu. Yapıtlarının çoğu 2 tanedir. Çünkü oryantalist resim detaylar üzerinedir. İlkini yapınca ikincisini yapmak detayları çözümlediği için kolaydır."(YASEMİN BAY)
Bu arada şunu da belirtmeliyiz; “Kaplumbağa Terbiyecisi” adlı tablodan iki tane yapmış Osman Hamdi Bey. Pera Müzesi’nde bulunan ve bugüne kadar Türk sanatının en pahalı tablosu olan “Kaplumbağa Terbiyecisi”nden bir yıl sonra yaptığı diğer “Kaplumbağa Terbiyecisi”ni Simavi Ailesi’nin koleksiyonunda yer alıyor. Ferit Edgü, Osman Hamdi'nin "Kaplumbağa Terbiyecisi" resminden neden iki tane yaptığını şöyle açıklıyor: "Oryantalist ressamların çok sık başvurduğu bir yoldur bu. Yapıtlarının çoğu 2 tanedir. Çünkü oryantalist resim detaylar üzerinedir. İlkini yapınca ikincisini yapmak detayları çözümlediği için kolaydır."(YASEMİN BAY)