Milliyet Sanat » Haberler » Plastik Sanatlar » 'Jan van Eyck buradaydı': Giovanni Arnolfini ve Eşinin Portresi
'Jan van Eyck buradaydı': Giovanni Arnolfini ve Eşinin Portresi
06 Ekim 2012 - 07:10Resim sanatının nadide örneklerinden biri olan tablo, Flaman resminin de belli başlı özelliklerini yani ayrıntılar ve simgeselliği içinde barındırır“Arnolfini’nin Evliliği” olarak da bilinen 1434 tarihli bu tablo Jan van Eyck’ın en bilinen eserlerinden biri.
Resim sanatının nadide örneklerinden biri olan tablo, Flaman resminin de belli başlı özelliklerini yani ayrıntılar ve simgeselliği içinde barındırır. Arnolfini’nin yüzündeki ifadesi, gölgeler, karısının giysisinin dokusu, kıvrımlar, tablonun altındaki köpeğin her tüyünün ayrıntılı bir şekilde işlenmesi… Tablo simgesel anlamlarla da dolu.
Mesela tepedeki avizede yanan tek mum bazılarına göre tanrının ışığı olarak yorumlanıyor bazılarına göre ise öylesine yanan bir mum. Diğer bir simge de köpek. Evliliğe duyulan ya da duyulması gereken sadakati tensil ettiği düşünülüyor bu köpeğin. Duvardaki ayna ise en ilginç ayrıntı. Dikkatle bakıldığında bu aynanın üstünde “Jan van Eyck buradaydı” yazısını görüyoruz. Sanatçı böylelikle esprili bir şekilde atmış oluyor imzasını bu esere. Ayrıca aynada ressamın yansımasını da görürüz. Ayrıca resimdeki gelinin hamile oluşu da değişen burjuva ahlakına işaret ediyor. Kır soylu aristokrat kesimine göre normal olan evlilikten sonra hamilelikken, yeni gelişen şehirli burjuva ahlakı bunu yıkar; evlilik öncesi ilişki ve hamilelik doğal karşılanabilir.
Kimi uzmanlar itiraz etse de tablodaki gelin ve damadın Bruges’de yaşayan Luccalı zengin tüccar Giovanni di Nicolao Arnolfini ve eşi Giovanna Cenami olarak tanımlanır. Tablo Londra’daki Ulusal Galeri’nin koleksiyonunda yer alıyor.
Resim sanatının nadide örneklerinden biri olan tablo, Flaman resminin de belli başlı özelliklerini yani ayrıntılar ve simgeselliği içinde barındırır. Arnolfini’nin yüzündeki ifadesi, gölgeler, karısının giysisinin dokusu, kıvrımlar, tablonun altındaki köpeğin her tüyünün ayrıntılı bir şekilde işlenmesi… Tablo simgesel anlamlarla da dolu.
Mesela tepedeki avizede yanan tek mum bazılarına göre tanrının ışığı olarak yorumlanıyor bazılarına göre ise öylesine yanan bir mum. Diğer bir simge de köpek. Evliliğe duyulan ya da duyulması gereken sadakati tensil ettiği düşünülüyor bu köpeğin. Duvardaki ayna ise en ilginç ayrıntı. Dikkatle bakıldığında bu aynanın üstünde “Jan van Eyck buradaydı” yazısını görüyoruz. Sanatçı böylelikle esprili bir şekilde atmış oluyor imzasını bu esere. Ayrıca aynada ressamın yansımasını da görürüz. Ayrıca resimdeki gelinin hamile oluşu da değişen burjuva ahlakına işaret ediyor. Kır soylu aristokrat kesimine göre normal olan evlilikten sonra hamilelikken, yeni gelişen şehirli burjuva ahlakı bunu yıkar; evlilik öncesi ilişki ve hamilelik doğal karşılanabilir.
Kimi uzmanlar itiraz etse de tablodaki gelin ve damadın Bruges’de yaşayan Luccalı zengin tüccar Giovanni di Nicolao Arnolfini ve eşi Giovanna Cenami olarak tanımlanır. Tablo Londra’daki Ulusal Galeri’nin koleksiyonunda yer alıyor.
Etiketler: Arnolfininin Evliliği Flaman resmi Giovanna Cenami Giovanni Arnolfini ve Eşinin Portresi Jan van Eyck Londra Ulusal Müzesi National Gallery of London resim sanatı