Milliyet Sanat
Milliyet Sanat » Haberler » Plastik Sanatlar » "Hayallerin ve hatıraların saklanması"

"Hayallerin ve hatıraların saklanması"

"Hayallerin ve hatıraların saklanması" 04 Kasım 2016 - 10:11 | Vahap Avşar'ın 'Son Damla'sı (ortada), 1995'te Ankara Garı'nda sergilenirken yasaklanmış.
11. Contemporary İstanbul'un bu yıl en dikkat çeken bölümü olan, koleksiyoncuların satın aldıkları eserleri sergiledikleri Collector’s Stories kısmını, küratörü Marc-Olivier Wahler'le konuştuk
FİSUN YALÇINKAYA 
 
"Bazı koleksiyoncuların aklı takılır, nutku tutulur, bir eser karşısında heyecanlanırlar, ben onlardanım. Aman tanrım bu ne fotoğraftı; ne kadar güçlü ve romantikti." Leyla Pekin ise Alp Sime'nin 'Disiplin' adlı fotoğrafı için, bu sözleri söylüyor. 11. yılını kutlayan Contemporary İstanbul'da bu yıl Collector's Stories adlı bir bölüm var. İşte bu bölüm, bu ve benzeri koleksiyoncuların kendi koleksiyonlarından seçtikleri sanat eserleri ve o eserleri alma sebeplerine dair yazdıkları hikayelerle dolu. Aralarında Cem Yılmaz, Zafer Yıldırım, Huma Kabakcı, Murat Ülker'in bulunduğu 60 koleksiyoncunun yazdıkları hikayelerle bölümde 102 sanatçının eserleri yer alıyor. Küratörlüğünü Marc-Olivier Wahler’in, koordinatörlüğünü Doç. Dr. Marcus Graf’ın üstlendiği Collectors’ Stories böylece görülmesi zor eserleri izleyicilerle buluşturmuş oluyor. Marc-Olivier Wahler, bölümle ilgili olarak, "Türkiye'de çok sayıda güncel sanata odaklanmış koleksiyon var. İzleyiciler müzeleri olan, vakıfları olan büyük koleksiyonlardan haberdarlar. Ama daha az bilinen, tanınan fakat en az bu ünlü isimler kadar sanata tutkuyla yaklaşan koleksiyoncular da var. Biz tümünden bir seçkiye yer vermek istedik. Bir fuarın sanat eseri satılmasına yönelik hazırlanmış konsepti içinde, sanat eserinin tutkuyla alındığını hatırlatmak istedik. Koleksiyonculardan sahip oldukları koleksiyondan eser seçerken eserle kişisel bağlarına göre hareket etmelerini istedik. Tutkuyla bağlı oldukları eserleri seçmelerini rica ettik," dedi.
 
 
 
Arkadaşının evinde görüp beğendi
 
Bölümdeki hikayelerin her biri koleksiyonların oluşumu, koleksiyoncuların eserlere bakışı ve koleksiyoncu-sanatçı ilişkileri hakkında bilgi veriyor. Örneğin Rezzan Benardete Yusuf Sevinçli'nin 'Good Dog 001' adlı işini bir arkadaşının evinde görüp çok beğenmiş. "Elbette fotoğrafı arkadaşımdan istemek garip kaçacaktı" diyen koleksiyoncu, eseri satın almayı istemiş. Ancak edisyonu kalmayınca arkadaşından istemek zorunda kalmış ve uzun ısrarlar sonucu da almış. Dr. Şükrü Bozluolçay ise, Neş'e Erdok'un "Atölyede" eserini sanatçının evinde asılıyken görmüş, sanatçı kendisinin eseri çok sevdiğine ikna olunca almış ve koleksiyonunda en beğendiği parçalardan biri olmuş.
 
Asuman-Hüsnü Güreli ise, Azade Köker'in 'Otlar' işini meditatif bir iş olarak görmüşler. Koleksiyoncular eseri satın alma sebeplerini anlatırken, "Yeşil otlara ve aralarındaki küçük canlılara baktıkça derinlik etkisi, bize meditasyon etkisi yaşatırken, 'onlar yoksa insan da yok' diye düşündük" diyorlar. Ayşe Saruhan Doğan Koleksiyonu'ndan bölüme katılan Vahap Avşar'ın 'Son Damla' işi ise koleksiyoncuları için bugünün ruhunu yansıtan bir iş. Çift, "'Son Damla'yı genç izleyicilerle paylaşmak istedik, çünkü koleksiyonculuk hayallerin ve hatıraların saklanıp gerektiğinde paylaşılmasıdır," diye belirtiyor. 
 
Kredi çekip satın aldım
 
Bölümdeki en ilgi çekici hikayelerden biri Naim Nihmet'in Desiree Dolron'un bir fotoğrafı olan 'Xteriors V'i alış öyküsü. Koleksiyoncu, gittiği ilk fotoğraf fuarı olan Paris Photo 2013'te bütçesinin üstünde bir alışveriş yapıyor. Fuardan tam çıkarken de sanatçı Murat Germen kendisine bir fotoğraf gösteriyor, ama Nihmet sadece bakıp geçiyor. Sonra dönüş uçağında gözlerini kapattığında bu fotoğrafı görüyor. Artık tek düşündüğü bu oluyor ve iş saplantıya dönüşünce satın almaya karar veriyor. Ancak fotoğrafın edisyonları tükenmiş sadece Artist Proof yani prova baskısı kalmış. Nihmet bu değerli baskıyı almak için yeterli kredisi olan bir koleksiyoncu olduğunu ispatlamak için uğraşıp başardıktan sonra kredi çekerek eseri satın almış. Hikaye mutlu sonla bitmiş, Naim Nihmet'in sözleriyle, "Fotoğrafı sonunda getirip yatağımın tam karşısına astım ve o zamandan beri yerinden kıpırdamadı. Şimdi ilk defa Collector's Stories için yerinden ayrılıyor. Keyifle bakmanızı dilerim."