Sanatın buluşma noktası
01 Haziran 2023 - 09:06Milliyet Sanat, haziran sayısında Renzo Piano imzalı binasıyla sanatın yine ve yeniden buluşma noktası olan İstanbul Modern’i kapağa taşıyor. Indiana Jones’un serüvenine eşlik eden dergi Gündüz Vassaf’ın ilk romanı “Ressamın İsyanı”nı okurla paylaşıyor.
Milliyet Sanat, haziran ayında kapağını İstanbul Modern’e açıyor. Tüm ihtişamıyla geri dönen İstanbul Modern, Evrim Altuğ’un kaleminden “Boğaziçi’nde dönüşün yedi renk coşkusu” başlığıyla okura sunuluyor. İtalyan mimar Renzo Piano’nun şeffaflık, dayanıklılık ve insan odaklı tasarımıyla Tophane’de yeni binasında açılan İstanbul Modern’in sergilerine seyirci yoğun ilgi gösteriyor. Altuğ yazısında “Hep Buradayız” diyen Kadın Sanatçılar Fonu sergisini, 1945’ten günümüze Türkiye sanat ortamının gelişimine odaklanan “Yüzen Adalar”ı, Altın Palmiyeli yönetmen Nuri Bilge Ceylan’ın Türkiye’nin yanı sıra Hindistan, Gürcistan, Çin, Fas ve Rusya gibi dünyanın farklı coğrafyalarında çektiği 22 büyük portreden oluşan “Başka Bir Yerde”si ile müze binasının tasarım ve inşaat sürecine odaklanan “Renzo Piano; Yerin Ruhu” sergisini mercek altına alıyor. İrem Maro “İstanbul Modern’de yeni karşılaşmalar” başlığıyla müzenin mimari ile sanatı buluşturan yapısını inceliyor. Cem Erciyes ise “Halı tarihi Türkiye’nin de tarihidir” başlıklı yazısında restore edilen Mattheys Köşkü’nde açılan Arkas Sanat Bornova’nın ilk sergisi “16-19. Yüzyıl Anadolu Halıları”nı dergiye taşıyor.
Müzik sayfalarında bu yıl 51’incisi düzenlenecek olan İstanbul Müzik Festivali var. Eray Aytimur, 1-17 Haziran tarihleri arasında 18 farklı mekânda, 25 konserle, 60’ın üzerinde sanatçıyı ağırlayacak festivalin öne çıkan isimlerini kaleme alıyor. Yavuz Hakan Tok, “Karanlık Pop” albümünü bu ay yayınlayacak “Sufle” ile söyleşiyor; Kemal Küçük, 37. Uluslararası Ankara Müzik Festivali’ne bakarak oda müziğimize odaklanıyor. Özgür Yılgür, “Müziğin ve dostluğun iyileştirici gücü” başlığıyla davulcuları Taylor Hawkins’in ölümünden sonraki ilk albümleri ile karşımıza çıkan Foo Fighters’ı incelerken Deniz Ekim Tilif, Noel Gallagher dördüncü stüdyo albümü “Council Skies”ın şifrelerini çözüyor. Naim Dilmener de “Müziğin, Ruhları Göklere Uçuran Hâli” başlığıyla güncelin nabzını tutuyor.
Mimar Renzo Piano’nun imzasını taşıyan İstanbul Modern’in yeni binası şeffaflık, dayanıklılık ve insan odaklı bir tasarım. D Cemal Emden
“Canavar”ı anlamak
Derginin tiyatro sayfaları okuru, “‘Canavar’ı anlatmanın zamanı” başlığıyla selamlıyor. İki Tiyatro’nun sahne yolculuğuna başladığı ilk yapımı “Canavar”ın yazar-yönetmeni Tunç Şahin; oyuncuları Tülin Özen, Gülçin Kültür Şahin ve Hakan Emre Ünal’la Seyhan Akıncı bir araya geliyor. Seçkin Selvi’nin merceğinde bu ay Orchestra Theatre’ın ikinci oyunu “Bir Terennüm” var. Bakırköy’de açılan yeni kültür sanat mekânı House of Performance’ın (HoP) genel sanat yönetmeni Özen Yula gelecek sezon planlarını Efnan Atmaca’yla paylaşıyor.
“Yalandan korkmaz yılandan korktuğu kadar” başlığı sinemanın efsane kahramanı Indiana Jones’u konu alıyor. Burçin S. Yalçın okuru Indiana Jones serisinin eski filmlerinden seriye son noktayı koyacak “Indiana Jones ve Kader Kadranı”na kadar uzanan bir yolculuğa çıkarıyor. Hasan Nadir Derin, Amerikalı yazarların hak mücadelesini anlatıyor. Derin, Yazarlar Sendikası’nın 2 Mayıs’ta gittiği grevin televizyon, sinema sektöründe yaratacağı olası etkileri ve yazarların taleplerini aktarıyor.
Yaşar Kemal kitaplarında biyoçeşitlilik tartışılıyor.
Yaşar Kemal’in 44 kitabında yer alan bitki ve hayvanlar ile tüm biyoçeşitlilik unsurlarını listeleyen “Toprağı Dinle Suyu Anla-Yaşar Kemal Eserlerinde Biyoçeşitlilik” kitabı, Ümran Avcı’nın gözünden edebiyat sayfalarında okurla buluşuyor. Avcı, kolektif bir çalışmayla Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü Sistematik Botanik Profesörü Ali A. Dönmez tarafından yayıma hazırlanan kitabın satır aralarını incelerken Yaşar Kemal’in eserlerinde yer verdiği tabiat, ekosistemler ve canlılığa ait unsunların yazıldığı döneme ayna tuttuğunu vurguluyor. Gündüz Vassaf, yedi yılda tamamladığı ilk romanı “Ressamın İsyanı”na dair soruları yanıtlarken “Bu ne hassasiyet?” başlıklı yazıda kitapların hassasiyet editörlerince yeniden ‘edit’lenmesinin peşine düşülüyor.